Standardy Ochrony Małoletnich

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem

PRO-GYM Agnieszka Świątek
ul. Graniczna 10, 05-410 Józefów
NIP: 7392452107, REGON: 510728445, KRS: 000000214335

1. Wstęp do dokumentu

Ochrona małoletnich jest jednym z najważniejszych priorytetów podmiotu PRO-GYM Agnieszka Świątek. Bezpieczeństwo i dobrostan dzieci i młodzieży jest dla nas wartością nadrzędną.
Niniejsza procedura została opracowana w oparciu o Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) i określa zasady postępowania w sytuacjach, gdy istnieje podejrzenie, że małoletni jest krzywdzony. Procedura została sporządzona w języku zrozumiałym dla osób małoletnich, uwzględniając również potrzeby dzieci niepełnosprawnych.

Celem niniejszego dokumentu jest:

Postanowienia procedury są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami współżycia społecznego.

W dokumencie tym znajdziesz:

Procedura ma zastosowanie do wszystkich pracowników PRO-GYM Agnieszka Świątek, a także do osób trzecich, które przebywają na jej terenie lub w związku z jej działalnością. Zachęcamy do zapoznania się z treścią procedury i stosowania się do jej postanowień. W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z koordynatorem ds. ochrony małoletnich wyznaczonym w podmiocie. Wspólnie możemy zapewnić bezpieczeństwo i ochronę wszystkim małoletnim, którzy przebywają na terenie podmiotu PRO-GYM Agnieszka Świątek.

2. Postanowienia ogólne

2.1 SŁOWNIK POJĘĆ

Określenia i skróty użyte w Standardach Ochrony Małoletnich:

  1. Podmiot – PRO-GYM Agnieszka Świątek
  2. Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Opiekun dziecka - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  4. Krzywdzenie dziecka - każde działanie lub zaniechanie, które powoduje u dziecka cierpienie fizyczne lub psychiczne, w tym zaniedbanie, wykorzystywanie seksualne, fizyczne lub psychiczne, a także świadome narażanie na niebezpieczeństwo w tym jego zaniedbanie.
  5. Zagrożenie dobra dziecka - sytuacja, w której dziecko jest narażone na krzywdzenie lub zaniedbanie.
  6. Przemoc domowa - umyślne działanie, które ma na celu wyrządzenie krzywdy drugiej osobie wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną. Przemoc domowa może mieć wiele różnych skutków, w tym: narażenie na niebezpieczeństwo; naruszenie godności, nietykalności cielesnej, wolności oraz prywatności; szkody na zdrowiu; ograniczenie dostępu do środków finansowych.
  7. Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – osoba wyznaczona do przyjmowania zgłoszeń o krzywdzeniu lub zagrożeniu krzywdzeniem małoletnich, udzielania im wsparcia oraz monitorowania realizacji podjętych działań. Powinna ona posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, a także znajomość przepisów prawa dotyczących ochrony dzieci.
  8. Personel - każdy pracownik podmiotu medycznego bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  9. Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje, które pozwalają na identyfikację dziecka, czyli osoby fizycznej poniżej 18 roku życia.
  10. Zgoda rodzica dziecka - wyrażenie zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego dziecka na określoną czynność prawną lub działanie, które dotyczy dziecka.
  11. Kierownik podmiotu leczniczego - osoba fizyczna lub prawna, która na podstawie obowiązującego prawa i/lub wewnętrznych dokumentów podmiotu, posiada uprawnienia do reprezentowania podmiotu leczniczego na zewnątrz, podejmowania decyzji o jego działalności, zapewnienia prawidłowego funkcjonowania podmiotu leczniczego, zatrudniania i zwalniania pracowników, zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu.
  12. Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem - zespół zasad i kroków, które należy podjąć w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.
  13. Rzecznik Praw Dziecka - niezależny organ władzy publicznej powołany do ochrony praw dziecka.

2.2 PODSTAWY PRAWNE

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  2. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)
  3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.)
  4. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)
  5. Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

3. Osoby odpowiedzialne

3.1 PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIM I UDZIELENIE IM WSPARCIA

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim i udzielanie im wsparcia:

Na podstawie niniejszej procedury wyznacza się następującą osobę odpowiedzialną za jej realizację:

Nazwisko i imię

Agnieszka Świątek

Stanowisko

Właściciel podmiotu medycznego

3.2 WDROŻENIE PROCEDURY DO STOSOWANIA

Osoba odpowiedzialna za wdrożenie procedury do stosowania:

Na podstawie niniejszej procedury wyznacza się następującą osobę odpowiedzialną za jej realizację:

Nazwisko i imię

Agnieszka Świątek

Stanowisko

Właściciel podmiotu medycznego

3.3 ODEBRANIE OŚWIADCZEŃ OD PERSONELU O ZAPOZNANIU SIĘ, ZROZUMIENIU I AKCEPTACJI PROCEDURY

Osoba odpowiedzialna za odebranie oświadczeń od personelu o zapoznaniu się, zrozumieniu i akceptacji procedury:

Na podstawie niniejszej procedury wyznacza się następującą osobę odpowiedzialną za jej realizację:

Nazwisko i imię

Agnieszka Świątek

Stanowisko

Właściciel podmiotu medycznego

4. Obowiązki personelu i edukacja w zakresie ochrony małoletnich

4.1 ZAPOZNANIE SIĘ Z PROCEDURĄ

Wszyscy pracownicy zobowiązani są do zapoznania się z treścią Procedury ochrony małoletnich oraz potwierdzenia zapoznania się z Procedurą poprzez złożenie oświadczenia (wzór w załączniku nr 1).

4.2 EDUKACJA PERSONELU

Podmiot zapewnia personelowi podstawową edukację obejmującą:

Celem tego działania jest:

4.3 REJESTR ZGŁOSZEŃ I INTERWENCJI DOTYCZĄCYCH MAŁOLETNICH

4.4 INFORMACJE POMOCNICZE

W ogólnodostępnym miejscu w podmiocie wywieszone są informacje zawierające:

Wzór informacji stanowi Załącznik nr 2.

5. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

5.1 WERYFIKACJA DANYCH KANDYDATA

Podmiot musi zadbać o bezpieczeństwo dzieci, dlatego przed zatrudnieniem kandydata (w tym na podstawie umowy zlecenie, kontraktu, stażu lub praktyki) może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

W każdym przypadku podmiot musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia:

5.2 SPRAWDZENIE W REJESTRACH

Podmiot zobowiązany jest do sprawdzenia kandydata (również wolontariusza, stażysty) w:

Obowiązek dotyczy wszystkich osób, które będą miały kontakt z dziećmi, niezależnie od stanowiska i formy zatrudnienia.

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji.

Dostęp do Rejestru możliwy jest po uprzedniej rejestracji i zalogowaniu na stronie rps.ms.gov.pl

Do weryfikacji potrzebne są dane kandydata takie jak:

5.3 WERYFIKACJA NIEKARALNOŚCI

Kandydat musi dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwa przeciwko:

Kandydaci z obcym obywatelstwem:

Jeśli państwo nie wydaje informacji o niekaralności lub nie prowadzi rejestru karnego, kandydat składa (załącznik nr 8):

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Przechowywanie dokumentów: Oświadczenia i informację z KRK przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji.

6. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim pacjentem, a personelem podmiotu

6.1 ZASADY OGÓLNE

1. Personel zobowiązany jest do przestrzegania:

2. Personel we wszystkich działaniach podejmowanych wobec małoletniego pacjenta ma obowiązek kierować się jego dobrem i najlepszym interesem. 3. W każdej interakcji z małoletnim pacjentem personel bierze pod uwagę:

4. W kontakcie z małoletnim pacjentem i jego opiekunami personel ma obowiązek zachować:

6.2 PRAWO DO INFORMACJI I WSPÓŁDZIAŁANIA

1. Personel podczas kontaktu z małoletnim pacjentem:

a) Powinien mu się przedstawić

b) Określić swoją rolę w podmiocie.

c) Przekazać mu informacje na temat:

d) W rozmowie z małoletnim pacjentem warto:

e) Personel powinien uszanować prawo małoletniego pacjenta do:

2. Informacje powinny być przekazane w sposób:

a) Prosty

b) Przystępny

c) Zrozumiały dla małoletniego pacjenta

d) Forma przekazu i treść przekazywana powinny uwzględniać:

6.3 POSZANOWANIE INTYMNOŚCI MAŁOLETNIEGO PACJENTA

1. Każdy małoletni pacjent ma prawo do poszanowania jego intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.

2. W trakcie udzielania świadczenia medycznego należy:

3. Uwzględniając sytuacje małoletniego pacjenta, jego potrzeby i słusznie rozumiany interes:

4. Zabronione jest:

5. Wszelkie czynności o charakterze higieniczno-pielęgnacyjnym wykonywane muszą być w sposób oraz w warunkach gwarantujących poszanowanie intymności i godności małoletniego pacjenta.

6.4 RELACJA Z OPIEKUNAMI MAŁOLETNICH PACJENTÓW

1. Personel, w miarę możliwości, współpracuje z opiekunami małoletnich pacjentów w procesie przygotowania ich do udzielenia świadczenia medycznego lub uspokojenia. W tym celu zaleca się prowadzenie rozmów na temat:

2. W razie potrzeby personel powinien wyjaśnić zasady funkcjonowania podmiotu.

3. Zabronione jest wchodzenie w relacje zależności z małoletnim pacjentem lub jego opiekunami, a także zachowywanie się w sposób mogący sugerować istnienie takiej zależności.

6.5 ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH PACJENTÓW ZE STRONY PERSONELU PODMIOTU

1. Zabronione jest:

2. Personelowi nie wolno krzyczeć na małoletniego pacjenta, chyba że podyktowane jest to względami bezpieczeństwa.

3. Zabronione jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy wobec małoletniego pacjenta.

4. Personel zobowiązany jest do przestrzegania tajemnicy zawodowej i regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących w podmiocie.

5. Osoby nieobjęte tajemnicą zawodową zobowiązane są do przestrzegania regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.

Niedopuszczalne jest ujawnianie jakichkolwiek informacji o małoletnim pacjencie, w tym:

6. Zabronione jest zachowywanie się w obecności małoletnich pacjentów w sposób niestosowny, dwuznaczny lub w sposób, który może obiektywnie zostać uznany za taki.

Obejmuje to w szczególności:

7. Zabronione jest przyjmowanie jakichkolwiek rzeczy, w tym pieniędzy od małoletnich pacjentów, opiekunów, osób trzecich.

8. Zabronione jest utrwalanie w jakiejkolwiek formie przez personel na potrzeby prywatne wizerunku / głosu małoletniego pacjenta, np. nagrywanie obrazu, dźwięku, fotografowanie, prowadzenie transmisji na żywo z jego udziałem.

9. Zabronione jest proponowania małoletnim pacjentom alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również zabrania się używania ich w ich obecności, czy też dostarczania ich od osób trzecich.

6.6 SYMPTOMY KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

1. Najczęściej obserwowane oznaki fizyczne możliwego krzywdzenia dziecka obejmują m.in.:

2. Najczęściej obserwowane symptomy i objawy związane z wykorzystaniem seksualnym:

3. Najczęściej obserwowane zachowania ze strony dziecka, na które warto zwróci uwagę:

4. Najczęściej obserwowane zachowania ze strony rodzica/opiekuna, na które warto zwrócić uwagę:

6.7 INTERWENCJA W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO

1. Zasady ogólne:

2. Podstawy prawne:

3. Definicje:

4. Podstawy prawne obowiązku podjęcia interwencji:

7. Procedura zgłaszania podejrzenia krzywdzenia małoletniego

1. Obowiązek podjęcia działania:

W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub zaistnienia takiego zdarzenia, personel zobowiązany jest do podjęcia adekwatnego działania.

2. Przekazywanie informacji:

Każdy członek personelu, mający podejrzenie krzywdzenia małoletniego, niezwłocznie przekazuje informacje:

3. Odpowiedzialność za działanie interwencyjne:

4. Szczegółowa analiza zdarzenia:

W przypadku konieczności szczegółowej analizy zdarzenia, osoba wyznaczona lub osoba realizująca jej zadania przeprowadza konsultacje mające na celu wyjaśnienie okoliczności.

Konsultacje obejmują:

W przypadku braku możliwości jednoznacznych ustaleń, wszczyna się procedurę "Niebieskie Karty" poprzez wypełnienie formularza "Niebieska Karta – A”

5. Podejrzenie krzywdzenia ze strony osoby wyznaczonej:

W przypadku, gdy osoba wyznaczona do przyjmowania zgłoszeń lub osoba realizująca jej zadania jest podejrzana o krzywdzenie małoletnich, jej zadania w tym zakresie przejmuje: Kierownik podmiotu

6. Zdarzenia niebezpieczne:

W przypadku wystąpienia zdarzenia szczególnie niebezpiecznego dla życia lub zdrowia małoletniego pacjenta, należy bezzwłocznie poinformować o nim policję lub prokuraturę – telefonicznie.

8. Działania interwencyjne

8.1 PODEJRZENIE POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA

1. Sporządzenie pisemnego zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.

2. Zawiadomienie powinno zawierać:

3. Przekazanie zawiadomienia:

8.2 POPEŁNIENIE CZYNU KARALNEGO PRZEZ NIELETNIEGO

1. Sporządzenie pisemnego zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia czynu karalnego przez nieletniego na szkodę małoletniego.

2. Zawiadomienie powinno zawierać:

3. Przekazanie zawiadomienia:

8.3 POPEŁNIENIE CZYNU ZABRONIONEGO PRZEZ NIELETNIEGO

Zawiadomienie:

8.4 INNA FORMA KRZYWDZENIA NIŻ POPEŁNIENIE PRZESTĘPSTWA

1. Sprawcą jest osoba z grona personelu.

W zależności od charakteru zdarzenia:

2. Sprawcą jest osoba stosująca przemoc domową.

Brak uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa:

3. W przypadku, gdy sprawcą jest osoba trzecia.

Brak uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub przemocy domowej:

4. Sprawcą jest inny małoletni.

Brak uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu karalnego:

9. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania procedury

9.1 OSOBA ODPOWIEDZIALNA

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim i udzielanie im wsparcia powinna wyróżniać się:

Dodatkowo:

9.2 PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA PROCEDURY

Osoba odpowiedzialna za przygotowanie personelu do stosowania procedury powinna:

9.3 DOKUMENTOWANIE PRZYGOTOWANIA PERSONELU

Osoba odpowiedzialna za przygotowanie personelu do stosowania procedury powinna:

10. Zasady udostępnienia procedury rodzinom, opiekunom i małoletnim

1. Dostępność

Procedura w wersji pełnej i skróconej jest jawna dla wszystkich:

2. Wersja skrócona

3. Udostępnianie

4. Dodatkowe informacje

11. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

11.1 KTO MOŻE ZGŁOSIĆ

11.2 JAK ZGŁOSIĆ

1. Personel podmiotu

2. Inne osoby

11.3 KTO ODPOWIADA ZA PRZEKAZANIE INFORMACJI

11.4 DOKUMENTOWANIE I PRZECHOWYWANIE ZGŁOSZEŃ

12. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone

12.1 OBOWIĄZKI PERSONELU

12.2 ZASADY ZACHOWANIA

12.3 NIEDOZWOLONE DZIAŁANIA

Do niedozwolonych działań małoletnich przebywających w podmiocie należą w szczególności:

12.4 KONSEKWENCJE NIEDOZWOLONYCH ZACHOWAŃ

W przypadku łamania zasad, personel podmiotu może zastosować odpowiednie sankcje, np.:

13. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych i ochrony dzieci w internecie

1. Świadomość zagrożeń i cyberbezpieczeństwo:

2. Rozgraniczenie życia prywatnego i zawodowego:

3. Odpowiedzialność w mediach społecznościowych:

4. Rozwaga w formułowaniu opinii:

5. Unikanie kontaktów z małoletnimi w mediach społecznościowych:

14. Zasady ochrony informacji o dziecku i jego wizerunku

1. Pracownik podmiotu nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku, jego rodzinie lub sytuacji życiowej.

2. Pracownik podmiotu nie wypowiada się w kontakcie z mediami o sprawie dziecka lub jego opiekunów, nawet jeśli jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest utrwalana.

3. W wyjątkowych sytuacjach Kierownik podmiotu lub wyznaczony pracownik może udzielić informacji o sprawie dziecka lub jego opiekunów po uzyskaniu pisemnej zgody opiekuna.

4. Podanie danych kontaktowych opiekuna dziecka przedstawicielowi mediów jest dopuszczalne tylko za jego wiedzą i zgodą.

5. Pracownik podmiotu nie może umożliwiać pracownikowi mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, robienie zdjęć, nagrywanie głosu) na terenie Podmiotu bez pisemnej zgody opiekuna.

6. W podmiocie nie utrwala się wizerunku dzieci w celach reklamowych lub promocyjnych (na ulotkach, plakatach, stronie internetowej).

7. Pracownik Podmiotu może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka i w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.

15. Monitoring stosowania standardów ochrony małoletnich

15.1 CEL MONITORINGU

1. Ocena efektywności wdrażania Standardów ochrony małoletnich.

2. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy.

3. Zapewnienie ciągłego doskonalenia systemu ochrony małoletnich.

15.2 METODY MONITORINGU

1. Przegląd dokumentacji:

2. Ankieta monitorująca:

3. Analiza ankiet:

4. Decyzja o zmianach:

5. Wprowadzenie zmian:

6. Podmioty odpowiedzialne za monitoring:

7. Częstotliwość monitoringu:

8. Raport z monitoringu:

16. Przepisy końcowe

1. Wejście w życie

2. Ogłoszenie

Załączniki:

Załącznik nr 1 - Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich [PDF]

Załącznik nr 2 - Informacje o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy przez dziecko [PDF]

Załącznik nr 3 - Anonimowa ankieta monitorująca Standardy Ochrony Małoletnich w PRO-GYM Agnieszka Świątek [PDF]

Załącznik nr 4 - Karta Interwencji [PDF]

Załącznik nr 5 - Informacje dla małych pacjentów. Standardy ochrony małoletnich. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem [PDF]

Załącznik nr 6 - świadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci [PDF]

Załącznik nr 7 - Oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat [PDF]

Załącznik nr 8 - Oświadczenie w przypadku braku informacji z rejestru karnego [PDF]